Interieur

Het huidige interieur van de kerk heeft, hoe kan het ook anders, een aantal nieuwe elementen maar ook oude. Het interieur is licht eiken van kleur met stralend witte muren en bijpassende gordijnen. Enkele details in de oude gewelfbogen zijn geel geschilderd. Alles geeft een rustig beeld en vormt een eenheid. Veel van het interieur is na de restauratie tot stand gekomen door allerlei acties van en door veel vrijwilligers.

Walfriduskist

Een oud element in het interieur is de zeer oude kist met een schildering van Walfridus aan de voorzijde. De Walfriduskist stamt uit de 16e eeuw. Hij diende in de 18e en begin 19e eeuw als bergplaats van het kerkarchief en stond toen in de pastorie. De kist is door het kerkbestuur in 1891 aan het Groninger Museum in bruikleen gegeven. Aan het einde van de restauratie van het kerkgebouw (1995-1997) werd de kist door het Groninger Museum weer aan de kerk in bruikleen teruggegeven.

Kerkbanken en preekstoel

In 1911 werd het oude meubilair vervangen. Er kwam een theatervormige opstelling van de kerkbanken, gericht op de preekstoel. De gemeenteleden konden als het ware rondom het Woord van God zitten. Ofwel God stond in het midden van de gemeente. Ook het oude orgel werd vervangen. Het nieuwe orgel (H. Vegter 1922) werd geplaatst op een Jugendstil orgelbalkon recht tegenover de preekstoel. Tijdens de restauratie van het kerkgebouw (1995-1997) werd het meubilair uit de 20e eeuw verwijderd en het orgel werd verplaatst naar de noordwestelijke hoek. De preekstoel is geschonken door de ondernemersvereniging van Bedum en gemaakt door een plaatselijk meubelmakerbedrijf. Na de restauratie moest er nieuw meubilair komen. De huidige kerkbanken zijn in 1997 gehaald uit de te slopen Emmakerk te Amsterdam. De teakhouten banken moesten echter eerst flink opgeknapt worden voordat ze in onze kerk geplaatst werden.

Doopvont

Gebruikt wordt een nieuw stenen doopvont, uitgevoerd in rijkversierde witte steen met messing waterbekken. Dit doopvont, geschonken door de Hervormde Vrouwengroep, is na de restauratie van 1997 in gebruik genomen. Voordien werd een klein doopvont gebruikt. Dat exemplaar staat nog in de kerkzaal. Deze is van donker eikenhout met tinnen waterbekken.

Avondmaalstafels en knielbank

Door hetzelfde meubelmakerbedrijf uit Bedum dat ook de preekstoel vervaardigde, werd iets later ook vier lange eikenhouten avondmaalstafels gemaakt. De gemeente moest met zijn allen aan tafel kunnen gaan om het Heilig Avondmaal te vieren. Ook het knielbankje is door dit bedrijf vervaardigd.

Kaars

Een grote kaars brandt tijdens elke eredienst op een hoge geelkoperen kaarsenstandaard. De standaard heeft de gemeente direct na de restauratie cadeau gekregen.

foto's: J. Tromp, Bedum, e.a.